Academie in gesprek met haar ‘ambassadeurs'

BZ een lerende organisatie laten zijn: dat staat hoog op de agenda van onze academie. Daar werken wij continu samen aan met onze interne en externe partners, oftewel onze ‘ambassadeurs’. Op 17 april kwamen we samen met onze externe partners. Tijdens deze bijeenkomst stond het thema ‘transfer van leren’ centraal. Dat wil zeggen: hoe zorgen wij ervoor dat datgene wat deelnemers in ‘het klaslokaal’ leren, voor hen ook daadwerkelijk toe te passen is in hun dagelijkse werk. 

Groepje leveranciers van de leveranciersbijeenkomst op 17 april zitten om een ronde tafel en bespreken wat er op de flipover staat
Beeld: ©academie / academie
In gesprek met onze 'ambassadeurs' over de 'transfer van leren'

Hoe versterken we elkaar?

Het was heel fijn om na meer dan twee jaar (vanwege Covid-19) ongeveer twintig partners live te ontmoeten. De opwarmronde maakte duidelijk hoe divers de partners zijn qua achtergrond, werkwijzen en expertises, variërend van intercultureel tot leiderschap en van bedrijfsvoering tot Internationale Betrekkingen. Het evenement was vooral bedoeld om contacten aan te halen. En om elkaar bij te praten over recente ontwikkelingen binnen de academie en bij BZ. Ook lieten we ons inspireren door de inzichten die de leveranciers hebben opgedaan in alle contacten met onze deelnemers wereldwijd. Door deze contacten treden zij als ‘ambassadeur’ op voor de academie. 

Drie invalshoeken

De volgende vraag stond centraal: hoe zorgen wij ervoor dat datgene wat deelnemers in ‘het klaslokaal’ leren, voor hen ook daadwerkelijk toe te passen is in hun dagelijkse werk? Hiernaar hebben wij gezamenlijk vanuit drie invalshoeken gekeken. Dat leverde o.a. het volgende op:

  • Medewerker: er moet een goede match zijn tussen de behoefte van deelnemers en een leeractiviteit. De deelnemer moet gemotiveerd zijn om een leeractiviteit te volgen;
  • Ontwerp van de leeractiviteit: hoe richt je jouw training zo in, dat die transfer zo groot mogelijk wordt? Bijvoorbeeld door digitale middelen en praktijkvoorbeelden te gebruiken. Denk bij digitale middelen aan ‘boosters’ en ‘gamification’, zoals herinneringsmailtjes of appjes, die de leerstof weer naar boven halen;
  • Organisatie: hoe geef je als organisatie of als leidinggevende ruimte aan je medewerkers om datgene wat ze leren ook te gebruiken? Je kunt dit bijvoorbeeld stimuleren door een getuigschrift toe te kennen; niet op basis van aanwezigheid, maar op basis van hoe deelnemers met het toepassen van kennis aan de slag zijn gegaan.

Wij kijken terug op een mooie bijeenkomst, waar we veel hebben opgehaald. En het enorme enthousiasme van alle partners om mee te denken en betrokken te zijn met wat er bij de academie en binnen BZ speelt, is heel stimulerend. Deze traditie en co-creatie zetten we graag voort!