Leerportaal academie in een nieuw jasje

De Academie voor Internationale Betrekkingen heeft sinds 15 januari 2024 een nieuw leerportaal. In het nieuwe leerportaal kunnen onze collega’s bij het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) en andere rijkscollega’s in een internationale functie niet alleen gemakkelijker leeractiviteiten zoeken en boeken. Het leerportaal brengt de academie ook een stap dichterbij onze doelen en ambities voor leren en ontwikkelen bij BZ.

Gebruikersgemak

In het nieuwe leerportaal hoeven BZ-collega’s niet meer in te loggen. Frederik Birnie, senior leeradviseur & ICT bij de academie: ‘We wisten dat inloggen zonder wachtwoord (Single Sign On) een grote wens was van veel collega’s. Toch verraste het ons hoe zeer dit bepalend was voor collega’s om een kijkje te nemen in het leerportaal. Uit de data lazen we af dat veel collega’s direct na livegang het nieuwe leerportaal hadden bezocht en zich hadden ingeschreven voor een leeractiviteit. Ook een mooie verbetering: nieuwe collega’s hebben vanaf de dag na hun aanstelling al toegang tot het leerportaal.’

Overzicht

‘We krijgen ook positieve reacties over de startpagina’, vertelt Frederik verder. ‘In het startscherm zien collega’s in één oogopslag hun persoonlijke leeroverzicht, welke trainingen goed bij de functie passen en voor welke leeractiviteiten zij zich hebben ingeschreven en kun je makkelijk zoeken en filteren in het leeraanbod van de academie.’

Adam Ahajaj, beleidsmedewerker bij de Directie Integratie Europa: ‘Mijn eerste indruk van het leerportaal is positief. De uitstraling is mooi en als je in het leerportaal bent, word je geprikkeld en uitgenodigd om verder te kijken wat er nog meer aan aanbod is. Soms is het zoeken welke knop je moet gebruiken om je in te schrijven. Als je vaker op het leerportaal komt, heb je dat wel gauw door. Het leerportaal helpt me zeker bij leren en ontwikkelen, omdat het leeraanbod best wel groot en divers is. Er is genoeg keuze om te kijken wat er bij mij individueel past, wat ik interessant vind en wat er ook nodig is voor mijn werk.’

Ook Axel van Soest, Senior Adviseur Economic Diplomacy Relations bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), vindt het nieuwe leerportaal een mooie stap vooruit: ’Het is erg prettig en overzichtelijk ingericht en ook de zoekfunctie is erg goed.'

Sturen op leren en ontwikkelen

Ook voor leidinggevenden is het makkelijker geworden om te navigeren door het complete leeraanbod van de academie. Het leerportaal laat specifieke leeractiviteiten zien per functie en maakt het duidelijker voor leidinggevenden concrete aanbevelingen voor leeractiviteiten te kunnen doen en collega’s te begeleiden bij leren en ontwikkelen. Vanuit de academie kunnen we niet alleen op de startpagina, maar ook via e-mail heel gericht leeractiviteiten aanbevelen aan specifieke doelgroepen. Bijvoorbeeld aan alle leidinggevenden in Den Haag, alle managementondersteuners of collega’s op de posten. Met het nieuwe leerportaal bereiken we onze collega’s makkelijker.

Statistieken uit het leerportaal kunnen de ambtelijke leiding het inzicht in de ontwikkeling van de organisatie geven en zijn daarom mogelijk een krachtig sturingsmiddel. De academie zal na een eerste stap in 2024 steeds dit soort statistieken steeds verder uitbreiden, mede op basis van behoeften uit de organisatie. Dat willen we in de komende jaren nog verder optimaliseren.

Datagedreven werken

Met behulp van data uit het leerportaal kan de academie betere aanbevelingen aan collega’s doen, zodat zij echt de regie op hun eigen ontwikkeling kunnen pakken. Ook geeft data de academie inzicht in het leergedrag van collega’s; welke leeractiviteiten veel of weinig gebruikt worden en wat de wensen zijn. Op die manier kan de academie scherper focus aanbrengen in het leeraanbod en bij het ontwikkelen van nieuwe leeractiviteiten.

Naomi van der Vorst, beleidsmedewerker bij de directie Europa (DEU) vult aan: ‘De homepage van het nieuwe leerportaal is duidelijker, wat de navigatie vergemakkelijkt. Het biedt ook inzicht van de tijd die het kost om een cursus te volgen, wat bij mij motiverend werkt. Bovendien vind ik het een waardevolle toevoeging dat er een specifieke aanbevelingen zijn gebaseerd op mijn functie en werken bij BZ in het algemeen, waardoor ik gemakkelijk cursussen kan vinden, die bijdragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling.’

Stap voor stap

Frederik: ‘De mogelijkheden in het nieuwe leerportaal zijn groot. We benutten stapsgewijs de voor ons relevante mogelijkheden. Zo zijn we gestart met het bundelen van verschillende leeractiviteiten die met elkaar samenhangen in playlists. Voorbeeld daarvan is het Inclusieleerhuis. Ook zijn de leerlijnen, wegwijzers door het complete leeraanbod van de academie, in het nieuwe leerportaal flink toegankelijker geworden.’

Ëén leerportaal

‘In het leerportaal geven we nu ook andere directies binnen BZ toegang, zodat ze zelf hun leeractiviteiten kunnen beheren. Dit gaat om zowel de inhoud, als ook de deelname van gebruikers aan de leeractiviteit. Zo zijn bijvoorbeeld de directies Financieel-Economische Zaken (FEZ) en Informatievoorziening en Digitale Innovatie (IDI) heel actief geworden in het leerportaal. Samen met de Hoofddirectie Consulaire- en Visumzaken (HDCV) hebben we een startgemaakt om de consulaire leeractiviteiten naar het leerportaal te verhuizen. In de toekomst kunnen nog meer directies op maat faciliteren bij het beheren van hun leeractiviteiten op het leerportaal. Zodat leeractiviteiten vanuit één portaal aangeboden worden, een positieve ontwikkeling.’