Een lerende organisatie: Leren in de praktijk

BZ wil een lerende organisatie zijn. Een leven lang leren, in elke functie, wereldwijd. Zo blijven we als organisatie wendbaar, flexibel en kundig, ook in onrustige tijden. In dit derde artikel lees je wat ‘leren in de praktijk’ inhoudt.

Je kunt op verschillende manieren leren. Door individueel of samen als team, directie of organisatie te leren. Op een inhoudelijk thema of onderwerp. Of door te leren in de praktijk, zoals bij het leertraject ‘Effectief coördineren’. Tijdens dit leertraject ontdekken coördinerend beleidsmedewerkers wat BZ van hen nodig heeft. Nu en in de toekomst. Zo leren coördinatoren zelf hun functie verder te ontwikkelen en wordt de meerwaarde van de coördinator steeds beter gezien en benut.

Frederik Birnie, senior leeradviseur bij de academie: ‘Door op dagelijkse basis in je werk steeds te reflecteren op je eigen leerproces en ontwikkeling, integreer je leren in alles wat je doet. Je tilt jezelf en je professionaliteit daarmee naar een hoger niveau. Als je hierbij je collega’s actief betrekt, draag je bij aan het lerend vermogen van de organisatie. Dit geldt voor iedereen, ongeacht niveau of functie.’

Coördinator: groei in je rol als essentiële schakel

Steven Collet, directeur van de Directie Duurzame Economische Ontwikkeling (DDE) en ambassadeur van het leertraject Effectief coördineren, werd ambassadeur van het leertraject toen de cursus zich nog in de pilotfase bevond. ‘De rol van coördinator verdiende meer duidelijkheid, want coördinatoren zijn een essentiële schakel in ons werk. Als het gaat om kwaliteit en vernieuwing, dan komt het van hen. De coördinator heeft de ervaring, en verdient ook de ruimte om te vernieuwen, de strategie te bedenken en toe te zien op de kwaliteit en collega’s te coachen. Eigenlijk een veel leukere rol dan die van hun manager; managers houden zich veel meer bezig met de verantwoordingskant van het werk.’

‘Een erg leuke rol dus, maar tegelijkertijd ook een ingewikkelde rol. Je zit als een soort sandwich overal tussenin. En ik merk, ook als directeur DDE, dat de rol heel verschillend wordt ingevuld. Als coördinator weet je als je begint vaak niet precies waar je aan toe bent. Dat bleek ook wel tijdens het leertraject. Het varieert van collega’s informeel aansturen tot diep in een bepaald thema duiken of processen richting de Kamer stroomlijnen.’

‘De afgelopen twee jaar hebben we die verschillende rollen duidelijker kunnen omschrijven. En met deelnemers gekeken wat je praktisch nodig hebt om die rollen goed te kunnen vervullen. Dus resultaten benoemen, goede gesprekken aangaan, maar ook over hoe je plant. Een tip van mij: als je de belangrijkste zaken plant, kom je aan de rest ook wel toe. Samen hebben we gekeken hoe je als coördinator sterker in je schoenen kunt staan en in gesprek met je leidinggevende duidelijk kunt krijgen wat hij of zij verwacht van jou als coördinator.’

Deelnemer na het volgen van Effectief coördineren

‘Het netwerk van mede-coördinatoren was echt waardevol tijdens de training, maar ook zeker daarna. Het is fijn om te reflecteren met collega’s die in dezelfde situatie zitten en tegen dezelfde dilemma’s aanlopen. Maar het voornaamste vond ik toch wel het samen ontwikkelen van je vaardigheden als coördinator. Hoe begeleid je een team, welke rol speel je, hoe geef en ontvang je feedback en hoe verbind je mensen, hybride en op afstand?’

Neem de regie op je eigen ontwikkeling

De Academie fungeert als kompas voor wat je kunt doen om in de praktijk te leren en reikt daarvoor leeractiviteiten aan. Maar als BZ’er moet je het zelf doen. Je bent baas over je eigen ontwikkeling, dus neem de regie op je leerproces.

Bekijk het leeraanbod (vergeet niet in te loggen). En neem conctact met ons op als je vragen hebt over het aanbod of maak gebruik van het opleidingsspreekuur.